Most

Dostihová dráha v Mostě, oficiálně Hipodrom Most, je nejnovějším závodištěm v České republice. Běhá se zde teprve od roku 1997 a to, co mu schází na tradici, nahrazuje moderním a profesionálním přístupem.

Dráha vznikla na zelené louce, resp. na výsypce z místních dolů, což s sebou nese to, že není na rozdíl od ostatních českých závodišť na vyrovnaném terénu, ale cílová rovinka se svažuje, koně tak dobíhají z kopce, což ne každému vyhovuje.

Hipodrom Most
Startovní boxy na mostecké dráze

Původně byla součástí závodiště i přímá dráha pro rovinové sprinty, ta se ale patrně kvůli vysokým nákladům na údržbu nepoužívá. Pokud jsem správně vyrozuměl, nezbytné zavlažování areálu je poměrně nákladnou záležitostí i tak.

V současné době je dráha ve správě či majetku společnosti Charvát Group, zastřešující aktivity předchozího prezidenta Jockey Clubu ČR. Budiž mu všechna čest za to, jakým způsobem se o závodiště stará, i když mezi diváky, trenéry ani jezdci nepatří k nejoblíbenějším destinacím.

Dostihové parametry

Běhá se na pravou ruku a celý okruh má délku 1800 metrů. Cílová rovinka je pak oproti zbývajícím dvěma závodištím kategorie A – Velké Chuchli a Karlovým Varům – kratší, má zhruba 400 metrů.

Jak již bylo řečeno, je divákovi na první pohled jasné, že se rovinka směrem k cíli svažuje. Někteří koně jsou v takové situaci trochu nejistí a proto ne každému takovéto uspořádání vyhovuje. Budou koně, kterým se v Mostě bude dařit hůře, a jiní, kterým naopak takovéto podmínky vyhovují. Relativní výhodu budou mít koně, kteří dokáží rychle odstartovat a běžet na čele dostihu, ale nejde to určitě brát jako jednoznačné pravidlo.

Zatáčky jsou relativně ostré, ale pokud si s nimi kůň dokáže poradit, může získat při vjezdu do rovinky slušnou rychlost – někteří trenéři s tím při určování strategie a udělování ordre jezdcům počítají, takovýto nástup v oblouku předvedla například Gold Memory při Jarní ceně klisen v roce 2019.

Na trať se vejde maximálně 16 koní, startuje se klasicky z boxů. Pro distance 1600 metrů je připravený samostatný startovací prostor, aby koně nezačínali přímo v oblouku. Uprostřed rovinové dráhy je dráha překážková se třemi diagonálami.

Dostihy

Jako závodiště kategorie A hostí i mostecký hipodrom jeden z klasických dostihů, konkrétně Jarní cenu klisen. O několik týdnů předtím se tu běží i přípravný dostih na ni – Memoriál Rudolfa Deyla, v rámci jednoho z prvních každoročních mítinků.

Hipodrom Most
Vyhlašování vítězů na mosteckém hipodromu

Na podzim se tu také pořádá vrcholný český dostih pro dvouročky – Cena zimního favorita. Sestavu listed závodů potom doplňují sprinterský vrchol sezony Svatováclavská cena, běhaná ale v nesouladu se svým názvem na konci srpna, plus překážková Velká mostecká steeplechase.

Mezi jedničkové mostecké dostihy potom v současné době patří místní Severočeská cena, kterou je možné brát jako přípravu na cenu Svatováclavskou, podzimní Českomoravská cena na 1400 metrů a Velká letní cena na 2000 metrů.

Diváci

Tribuny jsou nízké, jen pár řad, ale přehled z nich je dobrý po většině trati s výjimkou začátku protilehlé rovinky, kdy je místo koní chvíli vidět jen vodotrysk a stromy. Vzhledem k nikterak přehnané návštěvnosti bývá možné najít dobrá místa proti cíli i ve vyšších řadách, pokud se budete snažit. Dál se tribuny táhnou poměrně daleko kolem rovinky, oddělené jen prostorem pro členy místní obdoby Derby klubu.

Padok je rozsáhlý a najít místo u zábradlí není problém. Po doběhu je možné se ke koním dostat asi na 10 metrů – jde o prostor, který je možná určen jen trenérům a pořadatelům, není ale nijak hlídaný nebo vyhrazený.

Hipodrom Most
Padok a věž rozhodčí v Mostě

Několik stánků s občerstvením dokáže hlad a žízeň nepříliš početných návštěvníků zahánět přiměřeně rychle. Počítejte s frontou, dostih by vám kvůli ní ale utéct neměl. Hlavní zařízení je trochu papundeklové a obsluha občas chaotická, jedná se ale o jediné místo, kde se jde trochu důkladněji skrýt před nepřízní počasí. Jídlo, které má trochu charakter, se potom dá koupit u stánku na druhém konci tribuny, blíže ke vstupu do areálu.

O toaletách vím pouze o jedněch, ale kapacita i čistota jsou přiměřené podmínkám a očekáváním.

Doprava

Parkoviště je dostatečně velké, pokud chcete za horkých dnů stát ale ve stínu stromů, neměli byste příjezd odkládat. Jestliže si dobře vzpomínám, parkovné činí 50 korun.

Jedete-li autem z Prahy, využijte D7 na Chomutov, provoz bývá o víkendu vcelku plynulý a bez zdržení, i když je většinou silnice jen dvouproudová. Výhodnější je odbočit až na výjezdu 66, i když šipky na Most budou už o něco dřív. Po zhruba 10 km na silnici číslo 27 projedete průmyslovým předměstím a hledáte odbočku vpravo se směrovkou Hipodrom Most. Dál už není kam uhnout.

Kdybyste plánovali přijet jinak nebo pokud jste místní, jezdí v dostihové dny od mosteckého nádraží kyvadlová autobusová doprava.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.